Thank you South Africa, you were amazing! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ciska Bleijenberg - WaarBenJij.nu Thank you South Africa, you were amazing! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ciska Bleijenberg - WaarBenJij.nu

Thank you South Africa, you were amazing!

Blijf op de hoogte en volg Ciska

28 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Northern Drakensberg
Na een nacht in Durban Vertrok ik met de baz bus naar het Amphitheatre backpackers hostel in Northern Drakensberg. Met nog twee andere backpackers ontdekte ik deze geweldige hostel in the middle of nowhere met uitzicht op de bergen, een jacuzzi in de bar, een zwembad, goede bedden en een eetzaal met podium! Diezelfde middag ben ik gaan paardrijden, dat was lang geleden! Wel weer heel leuk om te doen, vooral met het mooie uitzicht :)
Al snel raakte ik bevriend met Ilse (Duits meisje van de bus) en met haar heb ik twee wandelingen gedaan, allebei georganiseerd door de hostel. De eerste was een wandeling naar de tweede hoogste waterval van de wereld.
Zondag 22 mei stonden we iets vroeger op om de zons opgang te bewonderen, wat een kleuren weer! Na een heerlijk ontbijt vertrokken we met onze gids "Adrien the alien" naar de Drakensberg. Met een groep van 15 personen begonnen we, na 2u rijden, aan een makkelijke wandeling de berg op. De zon scheen, we hadden een prachtig uitzicht over de bergen, de dag begon goed! Na ongeveer anderhalf uur lopen kwamen we bij het moeilijkste gedeelte wat leek op het bovenste gedeelte van de Tafelberg: heel steil en alleen maar keien dus dat was een pittige klim. Gelukkig maakte de gids het leuk door te zingen en anekdotes te vertellen. Het uitzicht gedurende de hele wandeling was waanzinnig mooi, prachtige gebergtes, riviertjes, valleien, mooie kleuren en bijzondere vogels. Na een echte lunch with a view zijn we doorgelopen naar de waterval gelegen op 3100m hoogte met een 1000m vrije val. De waterval zelf was niet zo indrukwekkend omdat het nu het droge seizoen is, de meeste regen valt hier in de zomer. Op de terugweg mochten we via enorm hoge ladders naar beneden klimmen, spannend!

Het tweede uitje was naar Lesotho, een onafhankelijk land gelegen in Zuid Afrika. Net na de grens (waar ik weer een stempel in mijn paspoort heb gekregen) stopte de gids op een brug om te vertellen dat deze nog niet bestond 10 jaar geleden en dat hij dus een keer vast kwam te zitten win de rivier. Toen hoorde we opeens hard getoeter achter ons van een vrachtwagen die niet kon remmen vanwege een steile heuvel. "Shit" zegt de gids, start de auto weer en rukt iets te vroeg naar links waardoor de voorband iets raakte en lek was. African adventures noem ik dat ;). Gelukkig had hij een reserve band en konden we na een half uur genieten van het uitzicht weer verder.
We kwamen aan bij een lokale school die gedeeltelijk gefinancierd word door ons hostel. Daar sleurden de kinderen sommige reizigers mee naar binnen om met ze te spelen. Na een korte wandeling door het stadje gingen we naar een vrouw die, in haar slaap, een roeping heeft gekregen om genezer te worden. Ze moest toen naar iemand toe met een geit en een haan, als de haan een hele nacht op haar hoofd bleef zitten betekende dit dat ze geaccepteerd werd door de spirituele wereld. Na drie jaar spirituele training krijgt ze nu informatie door in haar dromen over welke patiënten er komen en welke planten ze hen moet geven. Wat heel goed is, is dat ze samen werken met de ziekenhuizen dus als iemand met een gebroken been komt krijgt hij planten tegen de pijn maar wordt hij wel doorgestuurd naar het ziekenhuis (waar ze 4u voor moeten rijden).

Kruger National Park
Na een korte vlucht van Johannesburg naar het Kruger park kwam ik aan op een enorm grote camping met tenten, campervans maar ook hutten. Het kamp waaraan ik deelnam zag er erg leuk uit met grote en kleine groene tenten. De eerste rit was met zons ondergang dus vertrok ik samen met nog 5 andere toeristen om half 5 in een jeep. Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan bij een watervoorziening (aangelegd door het park) waar 4 neushoorns met een baby en 2 luipaarden aan het drinken waren. Een van de twee luipaarden kwam iets te dicht bij de kleine neushoorn waardoor hij de boom in werd gejaagd door de moeder. Kort daarna stook er nog een luipaard over de weg! Toen het donker was gingen we met spotlights op zoek naar glinsterende ogen. Die vonden we ook! We zagen een leeuwin die aan het jagen was, een andere neushoorn met baby en nog een luipaard! Toen we terug waren bij het kamp zei de vrouw dat we erg veel geluk hadden omdat er vorige week een koppel was weg gegaan zonder ook maar één luipaard gezien te hebben. Tijdens de volgende ritten heb ik de rest van de Big Five kunnen zien en nog veel meer andere dieren! Het was een hele gave ervaring om op zoek te gaan naar wilde dieren in een jeep in Zuid Afrika! Want ja, het zijn wilde dieren die moeten jagen om te overleven. In het park zijn er een heleboel wegen die je kan volgen om de dieren te spotten maar je mag niet van de paden afwijken. De dieren zijn dus best gewend aan auto's maar er blijft een risico dat ze je aanvallen.

Morgen vlieg ik naar Madagascar voor een nieuw avontuur! Ik vond Zuid Afrika geweldig maar ik ben klaar voor dit nieuwe hoofdstuk. Ik heb er zin in!!!

Wist je dat
- Ik hier gemiddeld 10€ per nacht betaal voor een bed in een dorm?
- Het lokale bier van Lesotho naar gist smaakt, bahbah!
- De kinderen in het stadje waar wij waren in Lesotho alleen naar de basisschool gaan? Anders moeten ze 2u heen en 2u terug lopen naar de middelbare school waar de ouders ook voor moeten betalen
- Je er in Lesotho 5u over doet om 100km te rijden omdat de wegen zo slecht zijn?
- De sterrenhemel in Kruger ontzettend mooi is? Één van de gidsen heeft ons een lesje gegeven over constellaties, heel leuk!
- Ik om 5u op moest staan voor de safari's?
- Ik wel duizenden impalas heb gezien!
- Ik in totaal 6(!!) luipaarden heb gezien? Waaronder 1 die een impala aan het eten was
- Leeuwen 3 à 4 dagen lang elke twintig minuten paren

Version française

Northern Drakensberg (montagne du dragon du nord)
Après avoir passé une nuit à Durban, j'ai pris le bus vers L'auberge Amphithéâtre à Northern Drakensberg. Avec deux autres voyageurs on a découvert cette magnifique auberge au milieu de nulle part avec vue sur les montagnes, un jacuzzi dans le bar, une piscine, des lits de qualité et une salle à manger avec un podium. L'après midi de mon arrivée j'ai eu une sortie privée à cheval avec un guide. Ça faisait bien longtemps que je n'étais pas monté sur un cheval donc les adducteurs et les fesses ont douillés le lendemain. C'était quand même super bien, notamment grâce au paysage magnifique!
J'ai fait la connaissance d'une fille allemande avec qui j'ai fait les deux sorties organisées par l'auberge. La première était une randonnée pédestre vers la deuxième cascade la plus élevée du monde. Le dimanche 22 mai on s'est réveillées un peu plus tôt pour admirer le beau lever du soleil, avec comme d'habitude de très belles couleurs! Après un délicieux petit déjeuner notre guide "Adrien l'extraterrestre" nous a emmené vers la montagne du dragon. Le soleil était au rendez-vous, on avait une très belle vue sur les montagnes, la journée commençait bien! Après 1h30 de marche plutôt facile on arrivait à la partie la plus dure de la journée. Ça ressemblait un peu à la fin de la montagne de la table au cap: très raide et avec pleins de rochers qu'il faut escalader. Heureusement que le guide était un bon animateur et nous chantait des chansons et nous racontait des anecdotes sur ses expériences plutôt folles. La vue durant tout le trajet était époustouflante avec de superbes montagnes, rivières, vallées et de beaux oiseaux. Après le déjeuner en haut d'une falaise on est allé vers la cascade à 3100m de hauteur avec une chute libre de 1000m. Malheureusement elle n'était pas très impressionnante car il n'y avait pas beaucoup d'eau, il pleut plus en été qu'en hiver (et là on est en automne)... Pour revenir on devait descendre des échelles super hautes, quelle adrénaline!

La deuxième sortie était vers Lesotho, un pays indépendant à l'intérieur de l'Afrique du sud. Juste après la frontière (où j'ai eu de nouveaux tampons dans mon passeport) le guide s'est arrêté sur un pont pour raconter qu'il y a dix ans, ce pont n'existait pas encore et qu'il était resté coincé dans l'eau. Pile à ce moment là on entend un gros Klaxon venant d'un camion derrière qui n'arrivait pas à freiner à cause de la pente. "Merde" il dit, redémarre et vire vers la gauche pour heurter une brique au sol et crever le pneu. C'est ce que j'appelle les aventures africaines :). Heureusement qu'il avait un pneu de rechange et qu'on pouvait repartir une demi heure après. Le prochain arrêt était une école primaire en partie financée par l'auberge. Les enfants tiraient certains touristes vers leurs classes pour jouer avec eux. Après une petite marche après le village on est allé chez une guérisseuse. Elle a reçu sa vocation à travers ses rêves qui lui disaient d'aller voir quelqu'un avec un mouton et un coq. Si le coq restait sur sa tête toute la nuit, cela voulait dire qu'elle était acceptée dans le monde spirituel. Après 3 ans d'entraînement spirituel, elle reçoit maintenant les informations pendant ses rêves sur les personnes qui viennent et les plantes qu'il faut leur donner. Ce qui est très bien c'est qu'elle travaille en collaboration avec l'hôpital, donc si quelqu'un vient avec la jambe cassée elle donne des plantes contre la douleur mais l'envoie ensuite vers l'hôpital (même s'ils ont 4h de route pour arriver là bas).

Parc national de Krüger
Après un tout petit vol dans un tout petit avion de Johannesburg au parc je suis arrivée sur un énorme camping avec des tentes, des campingcars et des chalets. Le camp où je mangeais et d'où je partais était plutôt bien avec des petites et grandes tentes vertes et une vraie embranche safari! La première sortie en jeep était lors du coucher du soleil. Après environ une heure on est arrivé près d'un trou d'eau où il y avait quatre rhinocéros avec un bébé et deux léopards. Un des léopards s'approchait trop du bébé rhinocéros et s'est donc fait chasser dans l'arbre par la maman. Juste après, il y a un autre léopard qui a traversé la route devant nous! Une fois qu'il faisait noir on a pris les gros spots pour chercher des yeux qui brillent dans le noir. On en a trouvé plusieurs dont une lionne qui chassait, un autre rhinocéros avec un bébé et encore un autre léopard! La dame du camp nous a dit qu'on était vraiment très chanceux car la semaine dernière un couple était parti sans avoir vu un seul léopard et nous on en a vu 4 en une soirée! Pendant les trois autres sorties j'ai pu voir l'ensemble du big five (lion, léopard, éléphant, rhinocéros et buffle) et plein d'autres animaux. C'était une expérience incroyable d'aller à la recherche d'animaux sauvages. Car oui, ils sont sauvages, ils doivent chasser pour survivre. En voiture on est obligé de rester sur la route donc les animaux savent qu'il peut y avoir des voitures, ils n'en ont pas peur mais il y a toujours un risque qu'ils nous attaquent.

Demain je m'envole pour une nouvelle aventure à Madagascar! J'ai adoré l'Afrique du Sud mais je suis prête pour cette nouvelle étape!

P.s. Une grosse pensée pour mes copines du hand qui jouent leur dernier match de la saison ce soir! Allez les jaunes!

Savais-tu que
- Je paie environ 10€ la nuit pour un lit dans un dortoir?
- La bière locale de Lesotho a un goût de levure? Berk!
- Les enfants du village de Lesotho qu'on a visité ne vont que à l'école primaire? S'ils veulent aller au collège ils doivent marcher 2h pou y aller et 2 h pour revenir et le collège est payant.
- Pour parcourir 100km en voiture à Lesotho il faut 5h à cause du mauvais état des routes?
- Le ciel est très étoilée au Krüger? Un des guides nous a fait un petit cours sur les constellations de l'hémisphère Sud, c'était super intéressant.
- Je devais me lever à 5h pendant mon safari?!
- J'ai vu un millier d'impalas?
- J'ai vu 6 (!!) léopards au total? Dont un qui mangeait un impala
- Les lions font l'amour toutes les 20 minutes pendant 3 ou 4 jours?

• 28 Mei 2016 - 17:38

Tinka:

Ciska! You didn't tell us about that almost accident in Lesotho!!!
    And those lions!!! :0

• 30 Mei 2016 - 19:22

Janneke:

Wauw geluksvogel. Ik geen een luipaard gezien in Oeganda. Geniet in Madagascar!

• 02 Juni 2016 - 20:40

Betsie:

spannende verhalen weer Csika . Maar wat een andere wereld. Blijf goed nadenken wat wel kan en wat niet. En geniet van alle ervaringen. xxx