Bye Madagascar - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Ciska Bleijenberg - WaarBenJij.nu Bye Madagascar - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Ciska Bleijenberg - WaarBenJij.nu

Bye Madagascar

Blijf op de hoogte en volg Ciska

28 Juni 2016 | Madagascar, Antananarivo

Version française en bas de page les amis :)

Bye Madagascar

Dit was het dan, na twee en en halve maand reizen stap ik vannacht weer in het vliegtuig terug naar Frankrijk. Mijn laatste paar dagen hier waren top. Zaterdag heb ik leuke avontuurlijke wandelingen gedaan in de Tsingy, dit is een natuur reservaat dat sinds 1990 ingeschreven staat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Het was klimmen, klauteren en over hoge bruggen heen lopen met een prachtig uitzicht, wat wil een mens nog meer? We zijn door grotten heen gegaan, over kalkstenen heen geklommen en door het woud gelopen. Sommige stukken waren best spannend maar gelukkig was ik gezekerd.
De volgende dag zijn we naar het gebied gereden waar de Baobab bomen groeien. Als eerste zijn we gestopt bij de heilige Baobab waar de lokale bevolking komt om de mening te vragen van hun voorouders. De volgende halte was bij de verliefde Baobabs, dat zijn twee in elkaar gewikkelde bomen; een plek waar veel verliefde koppels een foto komen nemen. Maar het allermooiste was toch wel "l'allée des Baobabs", het pad van de Baobabs. Aan allebei de kanten van de weg stonden deze hele grote bomen waarvan gezegd word dat God moe was toen hij ze creëerde en ze daarom ondersteboven staan met de wortels in de lucht. Op de plaatjes in de boeken zie je natuurlijk niemand op de foto's, alleen het prachtige uitzicht. In het echt is dit wel anders, lokale bevolking loopt met je mee, laat je kameleons zien die ze op een stok meenemen, tientallen toeristen komen allemaal tegelijk voor zonsondergang aanrijden, busjes komen voorbij... Dit alles neemt gelukkig niet het bijzondere gevoel weg dat je krijgt als je op een grasveld zit te kijken naar een waanzinnige zonsondergang door de bomen heen. Dat was een echt wauw moment!!!

Na twee dagen reizen ben ik nu weer terug in de hoofdstad, wachtend op mijn chauffeur die me om 22u op komt halen om om 3u20 het vliegtuig te pakken.

Wat ga ik missen?
- De gastvrije mensen
- De gelukkige en lachende kinderen die tijdens het speelkwartier niet naar je toe komen om te klagen of te huilen.
- De prachtige natuur die om het uur rijden verandert
- Het geweldige licht tijdens zonsopgang en zonsondergang
- De volle sterrenhemel
- De bizarre dingen die je hier kan zien; een gans in een draagtas, een varken aan de lijn, zeboes die de weg blokkeren
- Alle mensen langs de weg met grote bakken/tassen op hun hoofd, dit blijf ik knap vinden
- Mensen die je een grote glimlach geven omdat je een paar woordjes in hun taal kan zeggen

Wat ga ik niet missen?
- De rijst
- Verkopers die naast je auto komen staan een aandringen dat je iets moet kopen
- De kraampjes die vlees verkopen door het buiten op te hangen (soms zelfs in de zon) en waar honderden vliegen omheen vliegen
- Stank van (gedroogde) vis die ze buiten (in de zon) verkopen op de markt
- De douches zonder warm water en zonder straal

Het was echt een geweldige reis, ik zou het zo weer over doen maar ik heb gedaan wat ik wilde doen, bereikt wat ik wilde bereiken en gevonden wat ik zocht dus nu is het tijd om naar huis te gaan, om te genieten van mijn vrienden en familie en om energie op te doen voor de reis naar Peru en Bolivia die ik samen met Janneke eind juli ga beleven. Over die reis komen ook verhalen op deze site dus houd hem in de gaten :)

Bedankt voor al jullie berichtjes, leuk dat jullie zo mee leven!

Version Française

Et voilà, c'est fini, après deux mois et demi de voyage je reprend l'avion cette nuit direction Paris. Mes derniers jours ici étaient top, j'ai fait deux grandes balades aventureuses dans le parc Tsingy de Bemaraha. Cette réserve naturelle a été déclarée site du patrimoine mondial de l'UNESCO en 1990. Il m'a fallu grimper sur les rocher, passer dans des grottes avec la lampe torche, marcher en forêt et passer par dessus des ponts suspendus. Que demander de plus? Certaines portions étaient assez angoissantes mais, heureusement, j'avais un harnais de sécurité.
Le lendemain nous nous sommes dirigés vers l'endroit où on trouve des Baobabs. Le premier arrêt était pour admirer le Baobab sacré où la population locale demande conseil à ses ancêtres. Le deuxième arrêt était à côté des Baobabs amoureux, ce sont deux arbres enlacés, l'endroit parfait pour une photo de couple amoureux. Le meilleur moment de la journée était le coucher du soleil à l'allée des Baobabs. C'est une allée où, des deux côtés, il y a ces arbres immenses dont on dit que Dieu les a créés lorsqu'il était fatigué et que c'est pour ça qu'ils poussent à l'envers, avec les racines vers le haut. Sur les photos dans les livres on ne voit rien d'autre que le paysage magnifique. En vrai, il y a des Malgaches qui te suivent pour que tu prennes en photo les caméléons qu'ils emmènent sur une branche, il y a plein de touristes, des minibus qui passent... Heureusement que tout ceci n'enlève pas la beauté du spectacle quand tu es assis dans l'herbe à regarder le soleil se coucher entre les arbres. C'était un sentiment incroyable et un vrai moment de pur bonheur.

Après deux jours de voyage en 4x4 je suis à Antananarivo, j'attend mon chauffeur qui vient me chercher à 22h pour prendre l'avion à 3h20.

Ce qui va me manquer;
- L'accueil chaleureux de la population locale
- Les enfants souriants et heureux qui ne viennent pas pleurnicher pendant la récréation
- Le paysage magnifique qui change toutes les heures des trajets
- La lumière magique lors des levers et couchers du soleil
- Le nombre incroyable d'étoiles dans le ciel
- Les choses bizarres qu'on peut voir ici; une oie dans un sac à main, un cochon en laisse, des zébus qui bloquent la route
- Les gens qui marchent le long de la route avec de gros sacs/bacs sur la tête, ça me laisse pleine d'admiration à chaque fois
- Le sourire des gens quand ils se rendent compte que tu sais dire quelques mots en Malgache

Ce qui ne va pas me manquer;
- Le riz
- Les vendeurs qui viennent se poster à côté de la voiture pour te vendre tout et n'importe quoi
- Les stands de viande crue exposés au soleil qui attire une centaine de mouches
- L'odeur du poisson (séché) qu'ils vendent dehors au soleil
- Les douches sans eau chaude ni pression

Ce voyage était vraiment génial, je le referai sans hésiter mais j'ai fait ce que je voulais faire, accompli ce que je voulais accomplir et trouvé ce que je cherchais donc il est temps de rentrer à la maison pour profiter de ma famille et de mes ami(e)s et pour refaire le plein d'énergie pour le voyage au Pérou et en Bolivie que je vais faire fin juillet avec Janneke. J'écrirai également quelques récit à propos de ce voyage sur ce blog :)

Merci pour tous vos messages !

• 28 Juni 2016 - 19:02

Mama:

Lief wijffie
    Wat een reis! Wat een foto's ! Wat een indrukken! En wat een wijze woorden!!!! Ben trots op je en kan niet wachten je te zien!!!
    Goede vlucht!

• 28 Juni 2016 - 20:12

Betsie:

een hele goede reis Ciska. Ben benieuwd naar de volgende reis xxx

• 28 Juni 2016 - 21:06

Isa:

Jaaaaaaa tante Cis!!! Ga je nu eindelijk weer met me knuffelen, lachen en spelen? Ik heb je gemist <3

• 28 Juni 2016 - 21:30

Denie:

Een goede terugreis gewenst!
    Jee, alweer een volgende reis en leuk met Janneke!
    Veel plezier met het voorbereiden.