Beleefde kinderen en mooie ervaringen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ciska Bleijenberg - WaarBenJij.nu Beleefde kinderen en mooie ervaringen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ciska Bleijenberg - WaarBenJij.nu

Beleefde kinderen en mooie ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Ciska

04 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Version française en bas de page

Ten eerste bedankt voor alle felicitaties! Ik had gehoopt op een glas champagne en een business class stoel maar dat kwam er niet van. Toen ik aankwam bij mijn gastgezin stond de taart klaar dus dat was wel een hele leuke binnenkomst (ookal was de taart eigenlijk voor Kayla, dochter van de gastouders die ook 19 april jarig is).
De eerste dag na je aankomst heb je een "induction day", ik ging dus met één van de advisors op stap om Kaapstad te ontdekken en naar het kantoor te gaan. Daar begonnen de eerste Afrikaanse avonturen: 1u wachten op de trein omdat ze hier geen vaste tijdstippen hebben, met een propvolle minibus reizen waar mijn advisor op een omgekeerde krat bier zat en grappen maken over een andere vrijwilliger uit Lichtenstein (37.000 inwoners = half voetbal stadion waar de finale van het WK is gespeeld hier) .

De school en de lieve kinderen
Mijn vrijwilligerswerk doe ik op de Floreat school, dit is een basisschool voor kinderen van 6 t/m 14 jaar met in totaal 800 leerlingen. Iedere klas krijgt 1u gym per week van een vakleerkracht die ik dus help. Helaas heb ik hem maar weinig gezien want door persoonlijke problemen kon hij niet voor de klas staan. Dus werd ik voor de leeuwen gegooid, ik mocht alle lessen alleen draaien. Gelukkig waren de docenten begripvol en mocht ik eerst de meiden een half uur meenemen en daarna de jongens, dan had ik er "maar" 24 i.p.v. alle 48 tegelijk...! Daar kwam de grote parachute dus goed van pas, de kinderen waren dolgelukkig en luisterden heel goed. Wat mij het meeste opvalt is dat alle kinderen heel beleefd zijn en altijd met twee woorden spreken. Als je een klas groet zeggen ze allemaal in koor: "good morning miss Ciska and how are you today?", toen ik een keer een leerling vroeg waarom hij zo moest lachen zei hij "miss, he made me laugh, miss". Als ze in een rij moeten staan is er een lijn met jongens en de andere met meisjes, allemaal met de handen op de rug, ze kunnen ook makkelijk van de ene kant van de school naar de andere kant lopen zonder ook maar iets te zeggen. Als ze dan weer de klas in lopen mogen eerst de meisjes naar binnen en dan de jongens. Op een ochtend kwam ik de sportzaal (lees groot klaslokaal) binnen en daar zaten alle kleuters (ongeveer 200) in grote stilte naar de juf te luisteren. Ook toen de juf klaar was bleef het muisstil en stonden ze per klas op om in een rij naar hun klaslokaal te lopen! Ik keek m'n ogen uit!!!

Toeristische uitjes
Mijn eerste uitje was naar het Muizenberg strand, dat is het strand met de gekleurde huisjes. Er komen op dit moment niet veel locals omdat ze 20 tot 25 graden en volop zon te koud vinden. Wat ook erg leuk is hier is dat je veel foodmarkets hebt 's avonds, hierbij moet je denken aan een grote hal waar allemaal kraampjes staan met verschillend soorten eten. De mensen koken het ter plekke en het is super lekker!
Met m'n huisgenootjes hebben we een township tour gedaan door de krottenwijk Langa, we wilden eigenlijk meer te weten komen over de leefomstandigheden van de leerlingen op onze scholen. Dat was heel indrukwekkend, 5 gezinsleden die hetzelfde één persoons bed moeten delen, elektriciteitsdraden die net onder het dak (=golfplaat) hangen dus als het regent valt het water op de draden maar doordat ze geen echte vloer hebben, liggen er ook vaak plassen in de woon/slaap kamer. Kinderen die in en met het vuil spelen, mensen die om 10uur op bed liggen omdat ze het koud hebben en de enige manier om warm te blijven is onder het deken te liggen.
Verder hebben we ook de garden route tour gedaan, via de oostkust naar grotten, een bungee jump (nee, dit keer niet gesprongen) en allerlei natuurreservaten. We hebben dus veel dieren gezien maar die zaten allemaal wel in dichte "weilanden". Toen we in de minibus zaten hebben we best veel bavianen langs de weg zien lopen, best een grappig gezicht :).
Ook hier blijf ik sportief bezig, ik heb maandag de Tafelberg beklommen, in de gidsen zeggen ze dat je er 2,5 uur voor moet rekenen, ik heb er 1,5 uur over gedaan! Het was heel mooi weer en ik kwam dan ook bezweet en rood boven maar toch heel trots op mezelf. Eenmaal boven was het uitzicht adembenemend! Je kon boven op de platte berg goed rondlopen en dus van alle kanten het uitzicht zien.

Wist je dat;
- We overal naartoe gaan met Uber? Super handig en veilig.
- De voertaal Engels is? Op school maar ook in supermarkten en de stad.
- De kinderen pas vanaf 6/7 jaar naar school moeten?
- Als ik op het schoolplein loop er heel veel kinderen naar me toe komen en me even omhelzen om gedag te zeggen?
- Je hier 1 sigaret kan kopen bij kraampjes op straat?
- Ik Afrikaans toch wel een beetje kan verstaan?
- Je hier voor ongeveer 3€ kan eten?
- Mijn gastgezin geweldig is en dat ze heerlijk kookt?!

Version française

Tout d'abord merci pour vos messages pour mon anniversaire! J'avais espéré recevoir une coupe de champagne et un siège en première classe mais malheureusement personne de la compagnie aérienne n'a remarqué la date sur mon passeport. Lorsque je suis arrivée dans ma famille d'accueil le gâteau était déjà prêt, ce qui fait toujours plaisir (même s'il était destiné à Kayla, la fille des parents hôtes née le 19 avril aussi). Le lendemain de mon arrivée au Cap j'ai eu ma journée d'intégration, un responsable de projects abroad est donc venu me chercher pour me faire découvrir le Cap et les bureaux. Là ont commencé mes premières aventures africaines: 1h d'attente à la gare car les trains n'ont pas d'horaires fixes ici, un voyage dans un minibus bondé où mon conseiller à dû s'asseoir sur une caisse, blaguer d'un autre volontaire venu de Lichtenstein (37.000 habitants = la moitié du stade de foot du Cap qui a accueilli la finale de la coupe du monde)

L'école et ses élèves
Je fais mon bénévolat à l'école primaire Floreat qui accueille 800 élèves âgés de 6 à 14 ans. Toutes les classes ont 1h d'EPS par semaine donné par un prof d'EPS que j'accompagne. Malheureusement je ne l'ai pas vu souvent car à cause de problèmes familiaux il ne pouvait pas intervenir. J'ai donc été mis dans le bain tout de suite, j'ai dû animer tous les cours toute seule. Heureusement que les instituteurs étaient compréhensifs et m'envoyaient d'abord les filles puis les garçons, de façon à en avoir "que" 24 à la fois...! C'est là que le parachute a été très efficace, ils étaient super contents de découvrir ce jeu et écoutaient donc très bien les consignes. Ce qui m'impressionne le plus est la politesse des enfants ici. Lorsque je dis bonjour à une classe ils répondent tous en cœur "bonjour madame Ciska et comment allez vus aujourd'hui?", lorsque j'ai demandé' à un élève pourquoi il rigolait il m'a répondu "madame, il m'a fait rire madame". Quand ils doivent se déplacer en groupe il y a une rangée de garçons et une rangée de filles, tous les mains derrière le dos. Ils peuvent se déplacer comme ça d'un côté de l'école à l'autre sans dire un mot! Un matin je suis rentrée dans la salle d'EPS où il y avait tous les cp (environ 200) qui écoutaient en silence la maîtresse. Même quand elle avait fini son discours les élèves sont restés silencieux et se sont levés classe par classe pour aller tranquillement rejoindre leur prof. Je n'en croyais pas mes yeux!!!

Mes voyages touristiques
Ma première sortie était à la plage Muizenberg, c'est là où il y a les petites maisons colorées. Il n'y a pas beaucoup de locaux en ce moment car ils trouvent que 20-25 degrés et un grand soleil sont des conditions trop froides... Ce qui est bien ici aussi c'est les "foodmarkets". Ce sont des grands hall où il y a plein de petits stands qui préparent de la nourriture. Au milieu il y a de grandes tables en bois où tout le monde peut se rejoindre pour manger.
Avec mes colocs nous avons fait un tour guidé dans les bidonvilles pour avoir une idée où vivent les enfants qui fréquentent nos écoles. C'était vraiment impressionnant; 5 membres de famille qui doivent partager le même lit 1 place, les fils électriques qui pendent juste en dessous du toit en tôle donc la pluie tombe directement dessus. Ils n'ont pas de vrai sol donc quand il pleut il a des flaques d'eau dans le salon/chambre. Les enfants qui jouent dans et avec les déchets et les gens qui, à 10h dorment sous une couverture parce qu'ils ont froid et que c'est le seul moyen de se réchauffer.
On a aussi fait la visite du "garden route", un voyage le long de la côte Est pour visiter des grottes, faire du saut à l'élastique (non, cette fois je n'ai pas sautée) et visiter des réserves naturelles. On a donc vu beaucoup d'animaux mais ils étaient tous dans des "champs" clôturés. Lors de nos trajets il y avait des babouins le long de la route, c'était assez marrant à voir :)
J'essaie de rester sportive, j'ai monté la "table mountain" lundi, les guides disent de compter 2h30, je l'ai fait en 1h30. Il faisait chaud et beau donc je suis arrivée rouge et en sueur mais plutôt fière de moi. Une fois en haut la vue est magnifique. Le haut de la montagne est plat donc on peut y marcher et voir la vue de tout les côtés, c'est vraiment très beau!

Savais-tu que;
- On utilise uber pour nous déplacer? C'est très simple et pas dangereux.
- Tout le monde parle anglais ici? À l'école mais aussi au supermarché et en ville.
- Les enfants doivent aller à l'école à partir de 6/7 ans?
- Lorsque je me balade dans la cours, beaucoup d'enfant viennent me faire un câlin pour me saluer?
- Tu peux acheter 1 cigarette dans la rue?
- Les cours finissent à 14h40 et même à 12h20 le vendredi?
- Tu peux manger pour 3€ ici?
- Ma famille d'accueil est géniale et qu'on y mange super bien?!

• 04 Mei 2016 - 18:21

Keetie:

Jippie het eerste verslag! Super leuk om te lezen zussie:-) Lekker volop blijven genieten. Dikke knuffel van ons xxx

• 06 Mei 2016 - 07:17

Mama:

Leuk verslag wijffie! Trots op je
    Blijf volop genieten van elk moment!!!

• 06 Mei 2016 - 08:54

Jans:

Wat een leuk verhaal!! En best herkenbaar. Natuurlijk
    Heeft de docent persoonlijke problemen.... Jij bent er nu toch ;)?!
    Kijk al uit naar je volgende verhaal. Geniet van dit mooie avontuur!

• 06 Mei 2016 - 21:26

BETSIE:

Wat maak je een hoop mee. geniet ervan en blijf je verslagen sturen want dan genieten wij met je mee.